JYSK satsar på expansion och digitalisering
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt…
Loading...
På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt…
JYSK, den internationella detaljhandelskedjan med skandinaviska rötter, har lanserat en ny global strategi kallad “Prvá voľba zákazníkov” eller “Första valet för kunder”. Denna strategi innebär en investering på 2 miljarder danska kronor i IT-lösningar och en expansion av butiksnätverket på befintliga marknader. Målet är att stärka närvaron i storstäder och erbjuda en förstklassig upplevelse inom sömn och boende.
JYSK planerar att öppna fler butiker i storstäder som Madrid för att komma närmare kunderna och underlätta deras shoppingupplevelse. “Expansion är en del av vår DNA och vi ser möjligheter till ytterligare tillväxt på marknader där vi redan har en stark närvaro,” säger Rami Jensen, VD för JYSK.
Med över 3 500 butiker i 50 länder, anpassar JYSK sina erbjudanden för att möta olika kulturella behov. Ett exempel är öppningen av butiker i Marocko under våren 2025. “Vi vill erbjuda konkurrenskraftiga och relevanta lokala erbjudanden, oavsett om våra kunder bor i Finland eller Marocko,” tillägger Jensen.
Under det föregående strategiska perioden investerade JYSK 4,7 miljarder DKK i sitt butikskoncept 3.0. Nu planerar företaget att investera minst 2 miljarder DKK i IT-infrastruktur och digitala plattformar för att förbättra kundernas onlineupplevelse. “Vi måste fortsätta förbättra våra digitala lösningar för att förbli konkurrenskraftiga,” säger Jensen.
Trots den nya strategin förblir JYSK:s kärnvärden oförändrade. Företaget fortsätter sitt arbete med hållbarhet och har som mål att minska CO₂-utsläppen enligt Science Based Targets-initiativet. “Våra starka värderingar och ledarskapsprinciper är kärnan i allt vi gör,” avslutar Jensen.