Svensk mat och dryck som beredskap
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt…
Loading...
På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt…
Sverige står inför en rad utmaningar när det gäller trygghet och beredskap. En av de starkaste tillgångarna för att möta dessa utmaningar är svensk mat och dryck. Med kampanjen “Bättre beredskap – en tugga i taget” vill Livsmedelsföretagen belysa den viktiga roll som inhemsk matproduktion spelar för landets motståndskraft.
Hotet om krig i Sveriges närområde växer samtidigt som klimatförändringarna blir alltmer påtagliga. Nästa pandemi kan vara nära och de geopolitiska spänningarna i världen ökar. I detta allvarliga läge är det viktigare än någonsin att Sverige har en stor och robust livsmedelsproduktion som kan föda befolkningen i kris och krig. Det är huvudbudskapet i Livsmedelsföretagens nya kampanj “Bättre beredskap – en tugga i taget” som lanseras vecka 37.
Kampanjen bygger vidare på insikter från beredskapsrapporten “Recept för resiliens” där det framgår vad svenska livsmedelsproducenter gör och behöver för att säkra en robust livsmedelsberedskap. Det allra viktigaste är att svenskarna köper svenska livsmedel. Genom att välja svenskproducerad mat och dryck kan alla bidra till att göra Sverige tryggare – en tugga i taget, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen.
Livsmedelsföretagen representerar 750 svenska livsmedelsproducenter som tillsammans sysselsätter 45 000 personer över hela landet. Kampanjen utgår från igenkännbara vardagssituationer och hyllar några av svenskarnas mest älskade smaker: chokladdryck, falukorv och gifflar. Dessa livsmedel förknippas med barndomen och vardagen men skapar också trygghet i en alltmer orolig värld.
“Det är lätt att bli överväldigad av alla kris- och krigsrubriker. Sveriges livsmedelsberedskap måste bli mycket bättre. Vi vill visa att var och en kan bidra. Bra politik och välvilliga myndigheter är viktigt, men vad vi väljer att lägga ner i matkorgen är avgörande. Det som inte produceras i fredstid kan inte heller produceras i kristid. Ju mer svensk mat och dryck vi köper idag desto starkare blir vår beredskap imorgon,” säger Jimmy Sandell.
Kampanjen inleds vecka 37 och möter allmänheten i printannonser, digitala utomhusskyltar och filmer i sociala medier och på TV. Kampanjen har även en landningssida på Livsmedelsföretagens hemsida.
Torkan 2018, Covid 19-pandemin, Rysslands invasion av Ukraina och alltmer frekventa extremväder är bara några av de kriser som har präglat de senaste åren och hotat svensk livsmedelsproduktion. Det allvarliga säkerhetspolitiska läget i Europa och Sveriges närområde understryker behovet av en robust svensk livsmedelskedja som kan förse befolkningen med mat och dryck i kris och krig. I rapporten “Recept för resiliens” listar Livsmedelsföretagen 10 konkreta åtgärder som kan stärka den svenska livsmedelsberedskapen.
Vad är syftet med kampanjen?
Syftet är att lyfta fram vikten av svensk matproduktion för nationell beredskap.
Vilka livsmedel lyfts fram i kampanjen?
Kampanjen hyllar chokladdryck, falukorv och gifflar.
Hur kan konsumenter bidra till beredskapen?
Genom att köpa svenskproducerad mat och dryck.