IBP Scandinavia revolutionerar distributionsbranschen
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt…
IBP Scandinavia revolutionerar distributionsbranschen
IBP Scandinavia har tagit steget från att vara en traditionell distributör till att bli en innovativ marknadsbyrå och distributör i ett. Genom att kombinera distribution med marknadsföring och eftermarknad har de lyckats förändra en annars svårföränderlig bransch. Grundarna Said Saharkhiz och Behzad Rahimi har med sin unika strategi gjort IBP Scandinavia till den största distributören av babytech-produkter i Skandinavien.
En ny typ av brand partner
“Vi ser oss som en del av produktägarnas varumärken, en så kallad Brand Partner. IBP står för kvaliteten i att sköta allt från distribution till marknadsföring, försäljning och eftermarknad,” säger Behzad Rahimi, grundare och säljchef på IBP Scandinavia. Med varumärken som Baby Brezza, Uppababy och Owlet har de snabbt blivit en ledande aktör på marknaden.
Innovativ marknadsföring
IBP Scandinavia har insett vikten av sociala medier och personliga rekommendationer för att bygga varumärkeskännedom och skapa efterfrågan. De arbetar med ett stort nätverk av influencers och använder digital marknadsföring på plattformar som Google för att öka förtroendet hos slutkonsumenterna.
Från startup till storskalig aktör
Bolaget startade 2016 när grundarna kontaktade Baby Brezza i USA för att bli deras distributör i Skandinavien. “Vi sålde slut Baby Brezzas europalager på tre månader,” berättar Rahimi. Idag är IBP Scandinavia den partner hos Baby Brezza med högst marknadspenetration i världen.
Framtidsvisioner
IBP Scandinavia omsätter idag cirka 50 miljoner kronor men har siktet inställt på att nå 100 miljoner inom två år. “Vi har passerat startup-fasen och är nu inne i att skala upp,” säger Rahimi. Bolaget får regelbundet förfrågningar från varumärken som vill samarbeta med dem.
Kontakt och mer information
För mer information, kontakta Said Saharkhiz, vd och grundare, via said@ibpscandinavia.se. IBP Scandinavia marknadsför och distribuerar innovativa produkter i Sverige, Norge, Danmark och Finland med huvudkontor i Göteborg.
FAQ
Vad gör IBP Scandinavia unikt?
IBP Scandinavia kombinerar distribution med marknadsföring och eftermarknad, vilket gör dem till en innovativ aktör i branschen.
Vilka varumärken samarbetar IBP Scandinavia med?
De samarbetar med varumärken som Baby Brezza, Uppababy och Owlet.
Vad är IBP Scandinavias framtidsmål?
De siktar på att nå en omsättning på 100 miljoner kronor inom två år.