Effekthandboken revolutionerar marknadsföring
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt…
Loading...
På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt…
Sveriges Annonsörer har lanserat Effekthandboken, en praktisk guide för marknadsplanering i sju steg. Denna handbok är en del av föreningens långsiktiga arbete för att stärka marknadsföringens och kommunikationens roll som en strategisk affärsfunktion. Genom att erbjuda ett strukturerat tillvägagångssätt syftar Effekthandboken till att hjälpa marknadsförare att planera mer strategiskt och därmed bidra mer effektivt till företagets affärsmål.
Under de senaste åren har Sveriges Annonsörer tagit flera initiativ för att öka förståelsen för vad som skapar effekt och hur det ska mätas. Ett av de mest betydelsefulla är “Effektsystemet“, en svensk standard för att mäta marknadskommunikationens effekt. Detta system har inte bara blivit en framgång i Sverige utan även internationellt, och har hjälpt marknadsförare att strukturera sin uppföljning och tydliggöra hur kommunikation bidrar till affärsresultat.
För att ytterligare fördjupa kunskapen om vad som skapar effekt har Sveriges Annonsörer byggt upp “Effektdatabasen“. Denna kunskapsbank, baserad på case från 100-wattaren, har genom analyser av Niklas Bondesson och NoA Consulting gett insikter om vilken typ av kommunikation som ger bäst effekt. Dessa insikter har presenterats i tre Effektrapporter som har bidragit till att sprida kunskap och skapa dialog inom branschen.
“Med Effekthandboken vill vi ge marknadsförare ett tydligt och praktiskt stöd i planeringsarbetet. Det här är nästa viktiga pusselbit i vårt arbete med effektfrågan. När marknadsavdelningar arbetar mer strategiskt med planering ökar möjligheterna att bidra till företagets affärsmål,” säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer.
Bakgrunden till Effekthandboken är studien MarknadsAvdelningen´23, som visade att många marknadsavdelningar idag främst fungerar som taktiska produktionsavdelningar snarare än som strategiska affärsfunktioner. Effekthandboken är därför ett konkret verktyg för att återta den strategiska rollen och utveckla kundvärdet i varumärkets erbjudande.
“Effekthandboken är ett viktigt steg för att överbrygga gapet mellan strategi och genomförande. Den hjälper marknadsförare att navigera rätt – från att förstå affären, de kunder vi vill nå och vad varumärket ska erbjuda dessa till att skapa kommunikation som verkligen gör skillnad,” säger Mats Rönne, Sveriges Annonsörers effektexpert och författare till handboken.
Effekthandboken är framtagen i dialog med forskare, experter och medlemmar i Sveriges Annonsörers Effektkommitté och blir ett viktigt tillskott i Sveriges Annonsörers verktygslåda för att hjälpa marknadsförare att skapa större affärsvärde genom sin kommunikation.
För mer information om Effekthandboken och hur den kan användas, erbjuder Sveriges Annonsörer webinar och certifieringar. Dessa resurser är tillgängliga för både medlemmar och icke-medlemmar, vilket gör det möjligt för fler att dra nytta av denna värdefulla guide.