Stena Line säkrar framtiden för Gdynia–Karlskrona
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt…
Stena Line säkrar framtiden för Gdynia–Karlskrona-rutten
Fortsatt förtroende för Stena Line
Stena Line har återigen fått förtroendet att driva färjelinjen mellan Gdynia i Polen och Karlskrona i Sverige. Efter en framgångsrik upphandling av Gdynias hamnmyndighet kan Stena Line fortsätta sin verksamhet vid den offentliga färjeterminalen under många år framöver. Detta nya avtal, som sträcker sig från 2026 till 2032, innebär att rederiet kan fortsätta att spela en central roll i Östersjöns färjetrafik.
Strategisk betydelse och hållbar utveckling
Marek Kiersnowski, Trade Director för Stena Line på rutten Gdynia–Karlskrona, betonar linjens strategiska betydelse. Han säger: “Beslutet garanterar att vi kan driva vidare en av Östersjöns viktigaste färjelinjer.” Linjen har även status som en Motorway of the Sea inom EU:s transportnätverk, vilket understryker dess betydelse för regionens infrastruktur.
Investeringar i framtidens färjetrafik
Det nya avtalet öppnar för flera moderniseringar. Stena Line planerar att införa dygnet-runt-hantering av gods, automatiserade system för drop & collect, och hybrid-elektrifiering av sjöfarten. Dessa satsningar ligger i linje med EU:s klimatmål och syftar till att stärka linjens roll som en strategisk förbindelse mellan Skandinavien och Centraleuropa.
En modern och miljövänlig logistikhubb
Niclas Mårtensson, koncernchef för Stena Line, framhåller vikten av den långsiktiga närvaron i Gdynia: “Vår fortsatta verksamhet här innebär att vi kan vidareutveckla terminalen till en modern och miljövänlig logistikhubb.” Detta är ett bevis på Stena Lines åtagande att investera i innovation, hållbarhet och tillförlitliga tjänster för både passagerare och fraktkunder.
Tre decennier av framgångsrik trafik
Stena Line har trafikerat Gdynia–Karlskrona i 30 år. Under denna tid har över 12 miljoner passagerare och 2,5 miljoner fraktenheter rest med rederiets fartyg. Linjen trafikeras idag av tre fartyg, varav två är moderna E-Flexer-färjor på 240 meter. Sedan juni 2022 har verksamheten bedrivits vid den offentliga färjeterminalen i Gdynia, som nu blir rederiets bas i Polen även för framtiden.
Vanliga frågor
- Vad innebär det nya avtalet för Stena Line?
Det nya avtalet innebär att Stena Line kan fortsätta driva färjelinjen mellan Gdynia och Karlskrona fram till 2032, med möjlighet till flera moderniseringar. - Vilka moderniseringar planeras?
Stena Line planerar att införa dygnet-runt-hantering av gods, automatiserade system för drop & collect, och hybrid-elektrifiering av sjöfarten. - Hur länge har Stena Line trafikerat Gdynia–Karlskrona?
Stena Line har trafikerat linjen i 30 år.